torstai 7. joulukuuta 2017

Enkkukerhon esittelyä ja Tuokio1: Mitä kuuluu ja minun nimeni on

Enkkukerhon idea


Suunnittelemamme Enkkukerho toimii kielisuihkutuksen periaatteella. Olemme suunnitelleet sarjan valmiita opetuskokonaisuuksia, joita voidaan käyttää lasten kielellisen tietoisuuden kasvattamiseksi sekä lasten kielellisen kehityksen herkkyyskauden hyödyntämiseksi. Yksi kerhon tuokio kestää korkeintaan puoli tuntia, sillä asiat ovat lapsille uusia, mutta niitä voidaan mukauttaa kulloisenkin ryhmän tarpeiden mukaan. Kaksikielisessä pedagogiikassa tehokkaita tapoja oppia ovat esimerkiksi toiminnallisuus, laulut, kertomukset, eri aistien hyödyntäminen sekä toisto (Mustola 2017). Näitä tapoja olemme pyrkineet hyödyntämään suunnitellessamme tuokioita. Vaikka olemme luoneet kerhotyylisiä tuokioita, opeteltavaa kieltä on kuitenkin suositeltavaa tuoda mukaan arkeen kaikkeen toimintaan. Opittuja asioita voidaan harjoitella lasten kanssa missä vain.

Tuokiot on suunniteltu noin 4−6-vuotiaille, mutta niitä voi soveltaa myös nuoremmille ja vanhemmille lapsille. Lisäksi kokonaisuuksista voi irrottaa osia ja käyttää niitä hyväksi katsomallaan tavalla tai esimerkiksi kääntää materiaalia muillekin kielille. Lähtökohtana on, että suurimmalla osalla lapsista ei ole aiempaa kokemusta englannin oppimisesta, osa saattaa kuitenkin olla tietoisia ko. kielestä esimerkiksi vieraskielisten lastenohjelmien myötä.



Tuokio 1:
Mitä kuuluu ja mikä minun nimeni on


Aloitus


Istutaan piirissä ja ohjaaja kertoo, että tänään tutustumme uuteen kieleen, englantiin. Lapsilta kysytään, onko se heille jotenkin tuttua vai ihan uusi juttu. Ohjaaja kertoo, että tänään hänellä on mukanaan vieras (käsinukke, meidän esimerkissämme Daisy nimeltään), joka on hieman eksynyt ja häntä jännittää tulla lasten luo. Ohjaaja kertoo, ettei Daisy puhu ollenkaan suomea, vaan lasten tulisi tervehtiä häntä englanniksi, jotta hän uskaltaisi tulla paikalle. Opetellaan yhdessä sanomaan: “Hi, Daisy!” Ohjaaja ottaa Daisyn esiin.

Kuva: Elli Fresenius

Toiminta


Ohjaaja puhuu käsinukkena, ottaa roolin ja korostaa mm. kysyvää äänensävyä: “Hi kids, so nice to meet you all! How are you today?”.
Pohditaan lasten kanssa, mitähän Daisy sanoi, kiinnitetään huomiota siihen tunnistavatko lapset äsken opetellun hi-sanan. Ohjaaja kertoo, mitä Daisy sanoi. Kysytään, mitä lapset haluaisivat vastata ja opetellaan yhdessä kaiku-menetelmällä sanomaan se. Esimerkiksi: “Fine, thank you! (And how are you?)”, ja Daisy vastaa lyhyesti sopivalla tavalla.

Ohjaaja kysyy, pitäisikö lasten esitellä itsensä Daisylle. Opetellaan kaiku-menetelmällä fraasi “My name is - .” Kukin lapsi saa tulla Daisyn luo ja kertoa nimensä ja halutessaan esim. halata tätä. Daisy vastaa jokaiselle “Nice to meet you, - !” Ohjaaja kehuu lopuksi kaikkia ja kertoo, että Daisy on varmasti todella iloinen, kun on saanut tutustua lapsiin.

Lopetus


Loppulaulu ja sen myötä heipat Daisylle Good-bye Song, ELF Learning

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti